EXONIA IN PRESA

EXONIA ÎN PRESĂ

Interviu pentru revista CAPITAL: Afacerea cu pungi de plastic: un business de 3,5 mil. Euro/an
Sursa: Revista CAPITAL, Nr. 2(1161), Pag.21

Ambalajele şi pungile de plastic îi aduc unui anteprenor român cu viziune profituri nete de aproape 300 de mii de euro pe an. De la o firmă “de garaj”, cu 7 angajați in 2003, Tiberiu Stoian, omul din spatele business-ului, a dezvoltat, 13 ani mai târziu, un Holding cu 2 companii ale căror afaceri sunt de 3,5 milioane de euro pe an si 75 de angajați.


Tiberiu Stoian a intrat în afaceri în anul 2000, după ce a absolvit Facultatea de Economie și Administrarea  Afacerilor în cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza. A început cu un magazin de echipamente IT, sub marca ArtisDesign, iar trei ani mai târziu, a ajuns la o rețea de nouă unități. Dorind să se apropie și mai mult de client, a venit cu idea să ambaleze produsul  în sacoșe personalizate. Idee de la care a și construit un mic imperiu. ”Am avut viziunea deschiderii unei Fabrici de Ambalaje în România care să ofere clienților ambalaje de cea mai bună calitate, la un preț corect și într-un timp cât mai scurt, mizând pe o comunicare eficientă cu clienții și pe centratea pe nevoile acestora”, își amintește el. Conform spuselor sale, această viziune a devenit misiune și s-a materializat prin fondarea Companiei Reklama Shop Packeging  S.A, un furnizor de ambalaje complexe care nu puteau fi fabricate în țară. ”Era o nișă destul de îngustă, dar în care noi am investit resurse pentru a o dezvolta”, mai spune el. Mai clar, ieșeanul a văzut profit în a importa la noi ambalaje din Turcia și Grecia.

Pasul următor : producția

În 2010, Tiberiu Stoian a trecut la pasul următor:  producția. A achiziționat compania Foly Plast, un producător regional recunoscut pe piața autohtonă pentru calitatea sacilor de polietilenă fabricați. În același timp, Exonia a achiziționat şi parcul de utilaje al companiei Moldo Plast, combinat de mase plastice, cu o veche tradiție în producția unei game extrem de mari din plastic. ”Toate aceste investiții au condus la urmatorul eveniment important din istoria companiei, și anume rebrandingul acesteia și a apărut Fabrica De Ambalaje Exonia”, susține antreprenorul.  Despre producția de ambalaje, antreprenorul spune că este o activitate care necesită investiții relativ mari încă de la înființare, iar pe parcurs, pentru a putea aborda cât mai multe categorii de ambalaje, sunt necesare investiții în alte și alte mașini și utilaje care fac operațiuni specifice. Astăzi, vinde și produce lunar 190 de tone de ambalaje către cei 3200 de clienți din țară și străinătate. Mai clar, lunar vinde 37 de milioane de pungi de plastic, pungi pe care mulţi dintre noi le achiziţionăm zilnic în hipermarket.

Mai puțini, mai buni și mai motivați

”O echipă mică, bine pregătită profesional, foarte eficientă și cu o viteză de rotație a angajaților redusă reprezintă un factor de succes. Altfel spus: mai puțini, mai buni și mai motivați, ” explică fondatorul Exonia. În opinia sa, pentru a avea succes în afaceri, sunt necesare înainte de toate, trei ingrediente: determinare, sacrificiu și încredere.” La prima vedere sunt trei simple abilitați pe care toți tinerii consideră că le posedă, eventual din naștere. Din păcate de la teorie la practică este drum lung”, spune Tiberiu Stoian. El adaugă și faptul că, pentru succesul unei afaceri, mai ales dacă ești un start-up, esențială este o bună cunoaștere a pieței și o mică doză de pesimism.
Acest business, spune el, se va bucura de un real succes în contextul in care piața globală a ambalajelor flexibile pentru alimente va atinge pragul de 800 de miliarde de unitați în 2018. Asta pe măsură ce consumatorii  își vor îndrepta preferințele către produse inovatoare, precum pungile din plastic în locul ambalajelor tradiționale de sticlă, hârtie sau metal. Potrivit unui nou studiu realizat de Canadean, se estimează că în 2018 vor fi folosite circa 786,1 miliarde de ambalaje flexibile în retailul alimentar, la nivel global, iar ambalajele flexibile își vor extinde astfel cota de piață și mai mult, ajungând la 53,1%

Lecții învățate în business

”Nu investi în pasiunile tale, ci în pasiunile celorlalți”, spunea Warren Buffett, pe care Tiberiu Stoian l-a citat în timpul discuției noastre, explicând faptul că este rezolvarea uneia dintre problemele pentru care multe business-uri eșuează. Mai exact, din cauza faptului că antreprenorii investesc foarte mult din pasiune fără o analiză atentă a pieții și a necesarului investiției. De-a lungul timpului, el a învațat că expansiunea înseamnă adaptabilitate și prudență, că investițiile trebuie privite atent, iar accentul trebuie pus pe potențialul afacerii.

Sursa:  CAPITAL

Share by: